Lekträning

Alla hundar kan inte leka, Tilda är en av dem. Det tog några månader innan jag förstod det. Fick hon tag i en leksak bar det iväg under matsalsbordet eller bakom soffan, där stod hon och blängde och vägrade komma fram. När hon till slut kom var det utan leksak.
Jag pratade med "hundfolk" och fick höra att det var verkligen så att en del hundar vet inte hur man leker. Knäppt, tänkte jag men förstod att Tilda var en sån modell.
"Kom ihåg att det är du som bestämmer när leken börjar och slutar" hade jag med mig hem. Jag hade även köpt två likadana bollar med snören i, för det skulle man ha när man tränar att leka.
Tilda tyckte att det var buskul när jag stod med en boll i vardera hand! Hon svarade bra på den träningen, gjorde precis som hon skulle. Hon tog ett stadigt tag om bollen som började gunga fram och tillbaka, sneglade på mig. "Nu är det här min boll" tänkte hon nog. Då började den andra bollen aktivera sig, två sekunders betänketid, sen släppte hon greppet om den infångade bollen och högg den andra med samma beslutsamhet. Så där fortsatte vi ett bra tag, vi tyckte att det var jättekul. Men så började jag bli trött i armarna och sa "Nu har vi lekt klart" och stoppade undan bollarna. Men då hade Tilda fått upp ångan och drog iväg till leksakskorgen och kom susande med ett gosedjur, jag kastade mig in i leken och nappade tag i leksaken( fast jag hade sagt att vi lekt klart). Jag lyckades få henne att släppa taget och slängde iväg leksaken in i köket. Nu var vi tillbaka på ruta ett, Tilda försvann under matsalsbordet med ett stadigt tag i gosedjuret och där stod hon och blängde. "Det är du som bestämmer" ringde det i mina öron,så det var bara att kasta sig in under bordet och trassla sig fram mellan stolsbenen och kommendera LOSS.

Tilda har blivit bättre på att leka, men har en bit kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0